Visste ni detta om D vitaminbrist?

Hej vänner!

Hoppas allt är bra med er. Jag mår helt okej men mycket har varit upp och ned denna månad. Positiva besked för att sedan få negativa besked i nästa sekund. Men ibland är livet upp och ner och när man är i en cirkel brukar de snurra på så ett tag. Jag har på grund av detta varit lite frånvarande och kan passa på att säga att det för förmodligen kommer vara 1-2 inlägg max på min blogg i veckan just av den anledningen. Jag försöker balansera studier med annat. Vilket går okej det med.

Toppen på isberget kom när jag helt plötsligt var utelåst från min Jensen sida, alltså kommer inte in och kan se vilka uppgifter jag ska göra eller något. Kan inte heller komma in på min mail. Ringde dit och damen lät trevlig och skulle hjälpa mig men inte hände de något förra veckan. :0 Utan först idag när jag ringer och säger jag kommer efter i mina studier som .. av att inte ha tillgång till något och att hon måste fixa det NU! då kopplade hon mig och en snäll person löste de på nån minut.

 

Vill påpeka att det i vanliga fall inte hade rört mig i ryggen, men när saker läggs på hög så blir varje sak liten sak extra jobbig. Nu blev detta ett klagoinlägg men nu till det jag egentligen tänkte skriva om nämligen D-vitamin. Det borde vara obligatoriskt att äta extra D-vitamin från september till mars. För som många av er vet så är D-vitamin en vitamin du får främst via solen. Solen existerar inte så ofta under dessa månader.

Vad kan D-vitaminbrist leda till?

  • Depression, vilket många kanske redan känner till.
  • Bröstcancer, i studier visar det att risken att dö i bröstcancer ökade hos de med lägre halt i blodet.
  • Prostatacancer, även här visar de sig att cancercellerna delade sig långsammare med en bra nivå av D vitamin i blodet.
  • Allmän svaghet i musklerna.
  • Värk i skuldror, överarmar, höfter och lår.
  • Symmetrisk, diffus smärta i ländryggen, lårbenet och bäckenet.
  • Gravida bör verkligen äta D-vitamin då en brist ökar missfallsrisken de första tre månaderna i en graviditet.
  • Så mycket som en tredjedel av alla barn som har leukemi har D-vitaminbrist.
  • Trötthet, man kan känna sig väldigt trött och orkeslös om man har brist på D-vitamin.
  • Minnesstörningar, ditt minne kan påverkas av D-vitamin brist.

Som ni ser så är det mycket man tjänar på om man faktiskt ser till att hålla sina nivåer på D-vitamin bra.

 

 

1 comment / Add your comment below

  1. Bra att du tog upp vikten med att äta D-vitamin!

    Jag äter det dagligen pga av min diagnos MS.

    Titta gärna in på min sida, matbloggaren.se

    Fin söndag till dig.

    Gisela Hägg ”matbloggaren.se”

Lämna ett svar